Halaman

Ahad, 21 Februari 2010

PNEUMOKOKUS

PNEUMOKOKUS atau Invasive Pneumokokus Disease (IPD) adalah satu penyakit yang berjangkit yang menyebabkan kematian kepada kanak-kanak. Menurut para pakar, tiada cara lain untuk menjauhkan kanak-kanak dari pneumokokus kecuali dengan pemberian vaksin.

Menurut catatan Organisasi Kesihatan Dunia (WHO) lebih 700 ribu hingga 1 juta kanak-kanak meninggal tiap tahun kerana penyakit ini. Palin menyedihkan penyakit ini banyak menyerang kanak-kanak di negara membangun.

Sehingga sekarang kos rawatan penyakit ini agak mahal, kalau boleh diubati dan sembuh, penyakit ini tetap memberi kesan seperti lumpuh, hilang pendengaran, gangguan saraf dan tahap kecerdasan juga menurun, ubat terbaik adalah mencegah daripada mengubati.

Apa sebenarnya pnuemokokus?

Penyakit pnuemokokus adalah penyakit yang di sebabkan oleh bakteria Streptococcus Pnemoniae yang berjangkit melalui darah dan bersifat merosak. Beberapa penyakit termasuk dalam kumpulan ini adalah radang paru-paru (pneumonia), radang selaput otak (meningitis), infeksi darah (bakteremia) ada kaitan dengan infeksi darah yang mengakibatkan kegagalan fungsi organ tubuh.

Bakteria penyebab penyakit ini hidup secara normal di kerongkong dan rongga hidung setiap anak yang sihat. Boleh menjadi berbahaya kerana bakteria ini masuk ke sirkulasi darah kemudian merosakkan organ-organ tubuh sehingga tubuh tersebut mengalami gangguan fungsi.

JANGKITAN

Pneumoniae boleh menyerang sesiapa sahaja dan dimana sahaja. Menurut pakar kesihatan bakteria menjadi ganas pada usia bayi dan anak bawah dua tahun. Risiko jangkitan akan menjadi lebih besar jika bayi dan kanak-kanak lebih besar baru sembuh dari sakit.

Pneumoniae boleh belaku melalui percikan air liur semasa bercakap, bersin dan batuk. Bakteria juga sangat mudah tersebar pada tempat yang ramai orang seperti di nurseri dan taman permainan.

RAWATAN DAN PENCEGAHAN

Bakteria Strepcoccos Pneumoniae boleh dimatikan dengan antibiotik khususnya penisilin, namun ketika ini bakteria ini mula kebal terhadap banyak antibiotik seperti penisilin, erythromycin, trimepthoprin-sulfamethoxazole, dan cephalosporin sehingga menyukarkan proses rawatan.

Perkara paling berkesan yang boleh dilakukan oleh ibu bapa menjauhkan si kecil dari penyakit berbahaya ini adalah dengan memberi vaksin pneumokokus pada bayi dan kanak-kanak lebih besar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers